In januari ging het schepencollege de blindenuitdaging aan, op uitnodiging van 2 slechtziende Essenaren. De mediabelangstelling viel ook bij raadslid Steff Nouws op en besprak dit tijdens de gemeenteraad van februari. Tijdens de besprekingen van het meerjarenplan werd er reeds gesproken over een samenwerking met expertisebureau rond toegankelijkheid.

Tijdens een informelere babbel met schepen Van Aert kaartte de 2 Essenaren de problemen aan die blinden en slechtzienden ervaren bij het wandelen over openbaar domein. Ze daagde het schepencollege uit om de problematieken eens zelf te ervaren door middel van een simulatiebril. Deze actie was dus geen rechtstreekse actie vanuit gesprekken met het expertisebureau.

Schepen van Aert kon wel verzekeren dat de samenwerkingen met het expertisebureau er zeker komt. De eerste gesprekken zijn hiervoor reeds gestart. Dit zal uitmonden in een samenwerkingsovereenkomst die tijdens een commissie en gemeenteraad nog verder wordt besproken.

Intussen werd de inrit van de Oude Pastorij al extra gemarkeerd zodat slechtzienden zeker inrit goed kunnen zien.

• Gelijke kansen
  • Personen met een handicap