Naar aanleiding van het krantenartikel over de activatieplannen van de VDAB stuurde Schepen Brigitte Van Aert een mail met vraag om verduidelijking naar Hilde Crevits.

Brigitte Van Aert: Ik was enorm bezorgd dat huisvrouwen en -vaders niet meer de keuze zouden krijgen om bewust te kiezen om thuis te blijven voor hun kinderen. Zij krijgen geen uitkering en zijn een enorme meerwaarde voor de maatschappij. Zij zijn vaak de gouden vrijwilligers bij verenigingen en scholen. Ik pleit voor erkenning van bewuste huisvrouwen en –mannen. Zij zouden een kleine vergoeding moeten krijgen zodat de keuze van werken of thuisblijven makkelijker te maken is. Geef meer werkkansen aan mensen met een beperking, doorbreek het stigma over maatwerkbedrijven, zij zijn volwaardige partners en krijgen nog steeds te weinig werkkansen.

Geef ouders zelf de keuze om voor hun eigen kinderen te zorgen!

Minister Crevits antwoorde snel en heeft heel veel waardering voor het werk van huisvrouwen en huismannen. Ze erkent de meerwaarde van dit werk voor onze samenleving.

De VDAB zal dan ook huismannen en huisvrouwen niet verplicht activeren. We merken echter dat er in Vlaanderen nog heel wat mensen zijn die wel hun kans op de arbeidsmarkt willen wagen, bv. na de zorg voor hun kinderen. We merken echter dat het deze mensen vaak ontbreekt aan zelfvertrouwen. Zo hebben zij soms het gevoel dat hun competenties zijn verouderd of dat hun kennis over de arbeidsmarkt te beperkt is, bv. i.v.m. sollicitatievaardigheden.
Het is de taak en de verplichting van de VDAB om deze mensen niet in de kou te laten staan, maar hun talenten te erkennen en hen een dienstverlening op maat aan te bieden.

Deze verduidelijking gaf een heel ander beeld van de activeringsplannen van de VDAB.