Vorige week was het commissie Vrije Tijd. Gemeenteraadslid Jan Suykerbuyk (CD&V) vroeg aan jeugdschepen Arno Aerden (Vooruit) hoe het stond met de kindergemeenteraad. Door Covid kwam die al even niet meer samen. De kindergemeenteraad wordt, begrijpelijk, dit schooljaar niet meer opgestart. Volgend schooljaar wel? De schepen vroeg zich af of een kindergemeenteraad wel het uitgelezen instrument is om inspraak te organiseren met kinderen. "De bijeenkomsten moeten immers meer zijn dan een middag samenzitten met de jeugddienst en bijvoorbeeld een bezoek brengen aan het Stoerwoud met beperkte inspraak", aldus de schepen.

Suykerbuyk: "De democratie als staatsvorm staat langs alle kanten onder druk. Kijk maar naar wat er in Oekraïne en Rusland gebeurt. Democratische besluitvorming is belangrijk en het is erg cruciaal dat van jongs af (aan) te leren. Daar kunnen we met een kindergemeenteraad in Essen een heel klein beetje toe bijdragen. Belangrijk om hier verder over na te denken." Wat de schepen ook gaat doen. Hij beloofde de commissie-info mee te nemen en het concept verder te bestuderen.

"Deelnemen aan de democratie is een kans die je moet grijpen. Achter de hoek loert immers de desinteresse. Kijk maar naar buurgemeente Roosendaal. Daar kwam bij de gemeenteraadsverkiezingen enkele weken geleden 40 procent van de kiezers zijn stem uitbrengen. Dat was het op één na slechtste cijfer van heel Nederland. Je stem uitbrengen, je laten horen: het is een belangrijk recht."

Archieffoto: Kindergemeenteraad 2015-2016

• Jeugd