Door de coronacrisis gingen veel verenigingen creatief aan de slag, en leverden bv. ontbijtpakketten aan huis. Een veel gehoorde opmerkingen was dat huisnummers vanop de straat vaak niet goed leesbaar zijn.

Dit is uiteraard vervelend, maar nog meer is dat het geval wanneer de ambulance, dokter of brandweer de huisnummer moet zoeken voor dringende gevallen. In EssenInfo deelde onze brandweer reeds in 2018 een artikel om aandacht te hebben voor een duidelijke, en zelfs reflecterende of verlichte huisnummer: “Het is een klein aandachtspunt dat in geval van nood een enorme hulp is”. De federale overheid nam een nieuwe wet aan om vanaf 1 januari 2022 een duidelijk, reflecterend huisnummer te hangen.

In eerste instantie is het dan ontzettend belangrijk dat we onze inwoners goed informeren. "Vanuit de Belgische regering zou er een brede nationale campagne uitgerold worden om mensen hiervoor te sensibiliseren. Dit is de ideale moment om in Essen ons karretje hieraan vast te hangen", aldus Steff Nouws, fractieleider CD&V Essen, tijdens de laatste gemeenteraad.

Inwoners kunnen momenteel op het gemeentehuis terecht om tegen een kleine prijs een blauwe huisnummer te kopen. CD&V vraagt tevens om deze dienstverlening terug extra in the picture te plaatsen en een ook huisnummers aan te bieden die voldoen aan nieuwe regelgeving.

Burgemeester Gaston Van Tichelt stemde toe om hier extra aandacht aan te besteden en dit momentum te gebruiken om hier ook in Essen aan te werken.

• Politie & veiligheid
  • Brandweer