Het Essense gemeentebestuur breidt zijn GAS-reglement uit. Het bestuur gaat ook nauwgezettere controles doen op de betaling van de autotaks.

Essen breidt  zijn GAS-reglement uit met artikels over vuurwerk en commerciële flyers voor autoruiten. Was er in 2018 nog sprake van 290 overtredingen: dit jaar ligt dat aantal gemeentelijke administratieve sancties wellicht lager. Enkele cijfers voor 2019 voor Essen:

• Verkeerd stilstaan en parkeren levert de meeste overtredingen op. Dit jaar al 168.
  • In de Stationsstraat waren er 32 zogenaamde GAS-overtredingen bij stilstaan en parkeren, gevolgd door Nieuwstraat (28) en Heuvelplein (15).
  • Dit jaar kregen al zeker 13 personen een GAS-boete voor geluidsoverlast.

Tijdens de begrotingsbesprekingen pleitte CD&V er voor om nauwgezetter te controleren op het gebruik van buitenlandse nummerplaten. "We vermoeden dat er nogal wat mensen met een Essense domicilie een buitenlandse nummerplaat hebben. We vragen controles zodat er een correcte betaling gebeurt van de autotaks", zegt gemeenteraadslid Jan Suykerbuyk (CD&V). Burgemeester Gaston Van Tichelt (CD&V) wil nu afspraken maken met de financiële dienst, politie en douanen om deze problematiek aan te pakken.

• Politie & veiligheid