"De Vlaamse overheid heeft een masterplan opgesteld om op tien jaar tijd de haltes van het openbaar vervoer veel toegankelijker te maken voor personen met een beperking. Vlaanderen wil dat tegen 2030 50% van de haltes van het kern-net en aanvullend net toegankelijk zijn. Bij haltes opgenomen in een mobi-punt streven ze 100% toegankelijkheid.", vertelt gemeenteraadslid Jan Suykerbuyk.

De Vlaamse overheid hoopt dit doel te bereiken door met Essen een overeenkomst af te sluiten.

Fractieleider Steff Nouws vult verder aan: "Hierbij horen engagementen. Zo hoort de gemeente een toegankelijkheidstoets uit te voeren bij elke investering in openbaar domein en moet de gemeente met haar inwoners communiceren over dit initiatief. Vlaanderen van haar kant subsidieert de plaatsing van boordstenen en geleiding, biedt coaching aan en bekroont tweejaarlijks de meest mobiele Vlaamse gemeenten."

Vanuit CD&V Essen werd tijdens de gemeenteraad van maart het voorstel gedaan om deze overeenkomst te ondertekenen.

Schepen Brigitte Van Aert (CD&V) was alvast enthouasiast. Eerder deze legislatuur werd er door de gemeente reeds een samenwerking aangegaan met Inter, die de toegankelijkheid in onze gemeente onder de loep neemt. Dit vormt een mooie uitbreiding op dat engagement.

Schepen Brigitte Quick (CD&V) hamerde er op dat ze ook zeker de openbare vervoersmaatschappijen De Lijn en NMBS wilt betrekken in deze overeenkomst. Het moet een gezamelijke opdracht zijn om voor toegankelijke mobiliteit te zorgen. Zo moet ook zeker het toekomstige Zorgpunt een toegankelijke halte krijgen!

De volledige gemeenteraad ging akkoord met het voorstel.

• Gebouwen & infrastructuur
  • Gelijke kansen