Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Afdeling Essen
Nieuwsbrief
De verkiezingen in Essen werden een thriller: een stembureel op Wildert dat ’s morgens niet kon opstarten en uiteindelijk twee stemmen (op 12.256 stemgerechtigde Essenaren, of 1 zesduizendste), die de twee grootste partijen van elkaar onderscheiden.  Met dit gegeven moeten de vijfentwintig verkozen raadsleden nu aan de slag, om onze mooie gemeente de volgende jaren nóg mooier te maken.
CD&V-Essen en sp.a-JijmaaktEssen hebben besloten om samen een coalitie aan te gaan voor de volgende bestuursperiode.
De Essenaren gaven vertrouwen aan de uittredende coalitie: De uittredende coalitie ging 0,3% vooruit. CD&V-Essen kwam op 34,7% (-0,2%) van de stemmen, en sp.a-JijmaaktEssen op 17,8% (+0,5%) van de stemmen. Zodoende wordt de coalitie voor de tweede keer op rij beloond. In 2012 ging de coalitie vooruit, en nu in 2018 ook.
Inhoudelijk liggen de verkiezingsprogramma’s dicht bij elkaar. Ook de voorbije jaren hebben de twee partijen trouwens laten zien dat zij een consistent beleid kunnen voeren.
Sp.a-JijmaaktEssen en CD&V-Essen dragen Gaston Van Tichelt voor als burgemeester. Met 1690 voorkeurstemmen heeft hij afgescheiden het grootst aantal voorkeurstemmen gekregen van alle kandidaten.
Gaston Van Tichelt: “Ik ben erg gemotiveerd om ook de volgende zes jaar de bestuursploeg aan te sturen. Vele uitdagingen moeten aangepakt worden, daar kunnen we tesamen onze tanden inzetten. We gaan nu de verkiezingsprogramma’s bij elkaar brengen, en zeker ook het programma van NVA-PLE. De goede punten en ideeën van álle partijen moeten tot hun recht komen!”