Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Afdeling Essen
50 vragen aan burgemeester Gaston Van Tichelt
(Deel 4. Lees de eerdere vragen en antwoorden hier  op onze website.)
25. Je moet als burgemeester dus zowel goed je dossiers kennen als ook veel babbelen met de inwoners. Klopt dat?
Dat klopt. En de twee moet je graag doen. Ik ga graag naar mensen die een huwelijksjubileum
vieren. Gewoon even thuis opzoeken, samen een glaasje wijn drinken en een stukje taart eten. Dat is op zich al plezant, maar je komt er dikwijls ook heel wat te weten: wat kan er beter in Essen? Wat is er veranderd in de loop van de jaren, ten goede en ook ten kwade? Dat zijn dikwijls hele boeiende verhalen. Hetzelfde als ik een café binnenstap. Mensen zijn er ontspannen en durven soms wat meer te zeggen. En zelf kan ik dan uitleg geven over waarom een beslissing is genomen, en wat er nog te gebeuren staat, enz.

Mobiele camera's vooral op evenementen
Essen/Kalmthout/Wuustwezel - De nieuwe mobiele camera's die de politie aankocht worden vooral ingezet bij evenementen.
Enkele maanden geleden kocht de politiezone Grens (Essen, Kalmthout en Wuustwezel) drie mobiele camera's aan. Het is de bedoeling deze tijdelijk te plaatsen op evenementen of plaatsen van overlast. Op vraag van gemeenteraadslid Jan Suykerbuyk (CD&V) antwoordde burgemeester Gaston Van Tichelt (CD&V) in de gemeenteraad dat de camera's in Essen al op drie plaatsen ingezet zijn: aan de sporthal bij het EK voetbal, aan het parochiecentrum van de Statie en aan Molenheide. "De camera's zijn in de drie gemeenten tien keer tijdelijk geïnstalleerd. Zes van de tien keer gebeurde dat bij een evenement als de Straatfeesten, het Bloemencorso of de Dorpsdag. De camera's werden ook bij sluikstortproblemen opgehangen." Het is de burgemeester die op advies van de korpschef deze camera's tijdelijk kan laten plaatsen.