Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Afdeling Essen
Test met 3D-zebrapad

Essen test het idee van een 3D-zebrapad uit aan de serviceflats en potlodenschool in de Maststraat. "Door het visuele effect van zo'n zebrapad gaan bestuurders trager rijden. Tegelijkertijd is het een ludieke manier om mensen te doen nadenken over hun snelheid", zegt OCMW-raadslid Maria Konings, die in Heikant woont. Als de test lukt, volgen er meer dergelijke zebrapaden.
Veilige schoolomgeving

Om het fietsers comfortabeler te maken, installeerde de gemeente een fietsenstalling aan Mariaberg in de Grensstraat. Schepen Brigitte Quick: "De maatregel past in het 10op10-project, dat schoolomgevingen veiliger moet maken. De provincie besloot dit verkeersproject - de aankoop van de fietsenstalling - met 4.000 euro te ondersteunen."

Goede resultaten velobaar

Een jaar geleden plaatste de gemeente Essen, op voorstel van de gemeenteraadsleden Brigitte Van Aert, Ludo Somers en Jan Suykerbuyk, een velobaar aan het kruispunt Stationsstraat-Kloosterstraat in Essen. "Fietsers die uit de Kloosterstraat komen, kunnen handig en rustig wachten aan deze baar, wanneer het licht op rood staat. De Noord-Zuid-route wordt veel gebruikt, onder meer door door fietsende scholieren en hun ouders", vertelt Jan Suykerbuyk, die in juni en juli acht tellingen uitvoerde bij fietsers die hier moesten stoppen (voor het rood licht). Wat bleek? 69 van de 100 wachtende fietsers maakten gebruik van de velobaar. De 31 anderen die stopten, zetten een voet aan de grond. Best een goed resultaat.