Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Nieuwsbrief CD&V Essen
Camera’s tegen fietsdiefstallen hangen
Essen profileert zich meer en meer als fietsgemeente! Maar helaas gebeuren er nog te veel fietsdiefstallen, vooral aan de stations. Je komt van de trein en je fiets is gestolen… Heel vervelend, en kostelijk! Onder impuls van CD&V-Essen zijn er vorige week camera’s gehangen aan de stations van Essen en Wildert.
De CD&V-fractie pleitte er een goed jaar geleden voor in de gemeenteraad om camera’s aan de Essense stations te hangen. Burgemeester Gaston Van Tichelt (CD&V) ging daarmee aan de slag, en bereikte met de NMBS een akkoord. De gemeenteraad keurde later, in oktober 2017, dat akkoord goed. Vorige week kregen de fietsenstallingen van station Essen en Wildert respectievelijk 3 en 2 camera’s. Een verantwoorde investering van 30.000 euro.
Vrouw en Maatschappij organiseert vrouwenavond
Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Alle vrouwen zijn welkom in de Oude Pastorij (20u) om deze dag wat meer kleur te geven in Essen. Enkele"anderstalige" vrouwen bespreken verschillen, gaan dieper in op integratie … Ze vertellen hoe zij als vrouw, de "rots" van het gezin,  het ervaren , een leven hier op te bouwen. Nemen alvast deel aan het gesprek: Winsame, Habiba, Faddoua, Roosje, Soumaya, Sabren, Petronella, Hamutha, Moe Moe Hay, Fatma, Souad, Iman en Patricia. Info: Maria Konings (03.6675519)

Camera in Hoek: bijna alle overtreders betalen

Aan de school op Essen-Hoek staan verkeerslichten die op rood springen als een auto te snel rijdt, en wanneer iemand wil oversteken. Sommige automobilisten rijden bewust door het rood, wat natuurlijk erg gevaarlijk is voor diegenen die oversteken… Daarom zal er een van de weken een camera worden geïnstalleerd die de hard- en de roodrijders zal flitsen. Snelheidsduivels en roodlichtrijders zijn gewaarschuwd, want elke overtreding wordt gesanctioneerd. Op de politieraad van de politiezone Grens (Essen, Kalmthout en Wuustwezel) vroeg raadslid Jan Suykerbuyk of buitenlandse wagens hier ook boetes gaan betalen. Dat is zo voor alle wagens uit de Europese Unie… behalve die van Groot-Brittannië en Roemenië. Die landen willen niet mee gaan in deze regeling. “Valt te betreuren uiteraard. Wagens met Belgische, Nederlandse en Poolse nummerplaat die hier in de fout gaan, betalen. Roemeense en Britse nummerplaten niet. Ons idee over Europa wordt er niet vrolijker van. Europa maalt er wellicht niet om, maar wij gaan het probleem wél signaleren bij eurocommissaris Marianne Thyssen.”