CD&V Essen
N°30 - 28/04/2017

Een heel aantal straten in een nieuw jasje

Volgende straten zullen in augustus een nieuwe overlaging krijgen: Nieuwstraat, Beliestraat, Kerkstraat, St.Antoniusplein, Spoorwegstraat, Heikantlaan, Heikantstraat (vanaf spoorovergang tot Leemstraat), aangevuld met enkele kleinere straatjes. De gemeente heeft een samenaanbesteding met Kalmthout en Wuustwezel, welk financieel een voordeel biedt. “We (=Essen) trekken hier jaarlijks een budget van 400.000 euro voor uit, zo zorgen we ervoor dat de straten in Essen er mooi uit blijven zien. De gemeenteraad keurde unaniem het voorstel goed”,  volgens schepen voor openbare werken Brigitte Quick

Een levende herinnering voor doodgeboren baby's

CD&V-raadsleden Chris Van Hees, Marita Verpalen, Ludo Somers en Brigitte Van Aert willen ouders de mogelijkheid geven om de naam van hun doodgeboren kindje levend te houden.

Ongeacht de duur van de zwangerschap en voor alle Essenaren die ooit een kindje verloren hebben tijdens de zwangerschap of bevalling. “Wij maken geen onderscheid”, zeggen de raadsleden. Hun voorstel is om op elk begraafpark in Essen een symbolische sterrenboom te plaatsen, met de mogelijkheid om een gedenkplaatje aan te vragen bij de gemeente om bij de sterrenboom te plaatsen.

Als sterrenboom stellen we een Stermagnolia Stellata voor: een tengere boom die in het voorjaar witte stervormige bloemen geeft. Op het gedenkplaatje wordt een ster gegraveerd met de naam van het kindje + geboortedatum of jaar. Momenteel kunnen enkel baby's die na 180 dagen zwangerschap levenloos geboren worden een naam krijgen. Dat is hard, het lijkt wel of de andere baby's voor die 180 dagen zwangerschap niet bestaan hebben. Terwijl het verdriet van de ouders ongelooflijk groot is, ongeacht de duur van de zwangerschap. Gelukkig is men hard aan het ijveren om dit aan te passen, zodat het ook mogelijk wordt om baby's die voor 180 dagen zwangerschap dood geboren worden een naam te geven. “Bij onze sterrenboom willen we geen onderscheid maken”, zegt Brigitte Van Aert. “We geven alle ouders de kans om de naam van hun kindje levendig te houden, via een gedenkplaatje bij de sterrenboom.

Op deze manier hopen we de ouders en familie mee te ondersteunen in hun rouwproces.

“Verrast dat distributiereuzen afwezig bleven op jobbeurs”

In de Heuvelhal in Essen vond op 25 april een geslaagde jobbeurs plaats, georganiseerd door de gemeentebesturen van Essen, Kalmthout en Wuustwezel. Hier namen meer dan zestig bedrijven aan deel. Gemeenteraadslid Jan Suykerbuyk (CD&V) stelde eerder in de gemeenteraad dat hier ook de groeiende logistieke sector (Primark, Lidl...) uit West-Brabant aanwezig zou moeten zijn. “

Het Essense gemeentebestuur deed moeite genoeg om Primark en Lidl te bereiken, maar er kwam geen antwoord”. Ook niet na contact met de mensen van Eures (grensoverschrijdend samenwerkingsverband gericht op werkgevers, werkzoekenden en grensarbeiders) en Werkgevers Servicepunt West-Brabant die rechtstreeks contact hebben met deze bedrijven. “Raar dat deze bedrijven de beurs links laten liggen. Dit is een gemiste kans”, aldus Suykerbuyk. Info: https://www.primark.com/nl/careers/search-and-apply en www.werkenbijlidl.nl