CD&V Essen
N°27 - 28/02/2017

Jobbeurs kijkt ook naar West-Brabant

In West-Brabant (Nl) Zijn er veel jobs vacant. De sector van de distributiecentra boomt. Primark in Roosendaal heeft op termijn 400 jobs, Lidl komt naar Roosendaal – dat zorgt voor 1.200 jobs, en in november nog schreven Nederlandse media dat de logistieke sector de afgelopen jaren 2.000 jobs opleverde in West-Brabant. De groei gaat hard en bedrijven hebben moeite om aan personeel te geraken.

Daarom stelde CD&V-fractieleider Jan Suykerbuyk in de Essense gemeenteraad de vraag hoe de grensgemeente omgaat met deze nieuwe economische situatie. “Over enkele maanden, op 25 april, organiseert Essen, samen met Kalmthout en Wuustwezel, een regionale jobbeurs. Daar presenteren zich een 50-tal bedrijven. Hoe gaat Essen om met deze nieuwe economische realiteit?”, aldus Suykerbuyk. Burgemeester Gaston Van Tichelt (CD&V) antwoordde onder meer dat er met Primark en Lidl contact gezocht wordt, en dat er rond dit thema eveneens contact genomen wordt met de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) en de Nederlandse tegenhanger UWV. De voorbije maanden daalde de werkloosheid in Essen. Op tien jaar tijd is het werkloosheidscijfer in Essen wel gestaag gestegen, van 4,8 % naar 6,5 %. Essen telt verhoudingsgewijs wel minder werklozen dan de provincie Antwerpen en het Vlaamse Gewest.

"Plaats lift in gemeenschapscentrum Wildert"

Het gemeenschapscentrum van Wildert heeft een praktisch probleem, namelijk de toegankelijkheid”, stak gemeenteraadslid Marita Verpalen van wal in de gemeenteraad. Dit gemeenschapscentrum is gelegen op de eerste verdieping en kan enkel via een trap bereikt worden. Het centrum van Wildert wordt heel frequent gebruikt. In 2016 vonden er in totaal 277 activiteiten plaats, waaronder tal van vergaderingen maar ook wekelijkse repetities van o.a. Muzarto, Zangkoor Zing met Ons en Harmonie Essentia. “Sommige verenigingen hebben al wat oudere leden. En het is niet omdat ‘de benen’ niet zo goed meer meewillen dat de stem of de muzikale ambitie het laat afweten.” Een gemeenschapscentrum moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor minder mobiele personen. Marita: “In naam van de Wildertse verenigingen wil ik er absoluut voor pleiten dat er voor dit probleem een oplossing gevonden wordt in de vorm van een traplift.

"Laat mensen veilig in- en uitstappen"

In Nieuwstraat 49 start binnenkort een afdeling van Spectrum - in Essen beter gekend als de Regenboog. Deze dagwerking biedt zorg op maat aan een twintigtal personen met een beperking. Brigitte Van Aert vroeg in de gemeenteraad een parkeerplaats op maat, met andere woorden een gehandicaptenparkeerplaats, te voorzien vlak voor de deur van het dagcentrum. Zodat iedereen gemakkelijk en vooral veilig kan in- en uitstappen. “We zullen dit zeker onderzoeken en bespreken met Spectrum”, aldus schepen Brigitte Quick.

We zijn en blijven een Verenigingvriendelijke Gemeente

Nog een nieuw staketsel waarop verenigingen hun initiatieven kunnen aankondigen (zoals op hoek Oude Baan-Kalmthoutsesteenweg).