CD&V Essen
N°20 - 26/05/2016

Essen heeft er een toeristische en sportieve troef bij: de Grensroute voor ruiters en menners

Met een uitgebreid netwerk van wandel- en fietsknooppunten is Essen een paradijs om te voet of met de fiets te verkennen. Vanaf mei 2016 is er een nieuwe troef bijgekomen, de ‘Grensroute’ voor ruiters en menners. De drie lussen - van elk ca 15km - van de grensroute (blauwe lus Horendonk, oranje lus Heikant/Hoek en groene lus Wildert/Grenspark) bevinden zich voornamelijk op Essens grondgebied, met enkele overlappingen in Kalmthout en Nederland. Verbindingswegen koppelen de routes aan elkaar zodat je één grote toer kan maken. Onderweg kan je halt houden aan maneges, horecagelegenheden, musea en zelfs met je paard blijven overnachten in een van de hoeves of B&B’s. De routes zijn goed aangegeven door bordjes met routenummers en de pijlen duiden de richting aan.

Op zondag 8 mei werd de ‘Grensroute’ geopend, met eerst een officieel woordje door Schepen Brigitte Quick en coördinator Mark van Geldorp van de Essense Aanspanning. Daarna werd een stukje van de route  ingereden door enkele ruiters en een groot aantal menners, waarbij de genodigden konden plaats nemen in de rijtuigen.  De routekaart  is te koop bij VVV De Tasberg aan 5 euro.

CD&V had de belofte gemaakt om ook deze groep een prominente plaats te geven in onze mooie landelijke gemeente!

Nieuw lokaal dienstencentrum

Essen bouwt een nieuw lokaal dienstencentrum. Het huidige Lokaal Dienstencentrum ’t Gasthuis, gevestigd  in de achterbouw van het vroegere ziekenhuis en rustoord De Bijster, is verouderd. De omgebouwde vroegere ziekenkamers en ontspanningsruimten voldoen niet meer om een modern dienstencentrum te kunnen huisvesten.

Daarom keurde de raad voor maatschappelijk welzijn op 10 mei het lastenboek goed voor de nieuwbouw. “We ramen de investering in de nieuwbouw op om en bij 1.000.000 euro. Voor ons project hopen we tevens een financiële steun te krijgen vanuit de Vlaamse gemeenschap. We hebben de aanvraag ingediend en verwachten eerstdaags een antwoord van de minister”, zegt OCMW-voorzitter Imelda Schrauwen.

“Het nieuw lokaal dienstencentrum zal enkel een gelijkvloerse verdieping bevatten, wat maakt dat het gebouw ook voor minder mobiele mensen makkelijker overal toegankelijk is. Zo voorzien we bij de sanitaire inrichting duidelijk ook een gehandicaptentoilet. Naast de toegankelijkheid, schonken we ook aandacht aan een moderne en comfortabele uitrusting, met oog voor het milieu. We voorzien drie grote zalen voor activiteiten. Deze drie zalen zullen we ook kunnen samenvoegen tot één heel grote zaal wanneer de activiteiten dit vereisen. In de grote ontmoetingsruimte voorzien we een toog. Achter de toog bouwen we een kleine moderne en goed uitgerusten keuken. Naast de keuken komt een goede berging met een makkelijke doorgeefkoeling naar de toog toe. Naast de activiteitenruimtes richten we 4 bureaus in die we ook zullen inzetten als spreekruimtes. Het hele nieuwe lokaal dienstencentrum zal een energiezuinig gebouw zijn. Zo bouwen we in een houtskeletconstructie. Voor de verlichting gebruiken we LED - verlichting.”

Speel nu ook beachvolley in sportpark Hemelrijk

Een mooi beachvolleyveldje vervolledigt het aantal mogelijkheden in sportpark Hemelrijk om gezond en in open lucht te bewegen.

Het beachvolleyveldje heeft reglementaire afmetingen, een drainage en vaste palen.  Het net kan tijdens de openingsuren gratis afgehaald worden in de cafetaria. Wanneer deze gesloten is zullen de zaalwachters jullie verder helpen.

“Zien sporten doet sporten”, zegt sportschepen Brigitte Quick, “bovendien kan je al met z’n vieren een leuke wedstrijd spelen.  Een levendig, sportief park waar ook het skateplein, boardingterrein en Finse piste gratis te gebruiken zijn. We duimen voor een mooie zomer!”

Nieuw politieraadslid

In de politieraad van de zone Grens (Essen, Kalmthout en Wuustwezel) volgde Marita Verpalen (CD&V) Willy Hoppenbrouwers (Open VLD) op. Marita legde de eed af in de Kalmthoutse raadzaal. Zij is nu één van de drie Essense CD&V-politieraadsleden, naast Ludo Somers en Jan Suykerbuyk.