CD&V Essen
N°12 - 29/09/2015

Koninklijke titel

De Molenheidevrienden, de organisator van de jaarlijkse cyclocross in Essen, hebben ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan de Koninklijke Titel gekregen. Die werd uitgereikt door onze gouverneur Cathy Berx en gedeputeerde Ludwig Caluwé. Ter gelegenheid van dit feestelijk jaar en omwille van hun internationale uitstraling zal een beeld ontworpen en geplaatst worden op de plaats waar alles begon: de Statie. Uiteraard zijn we zeer trots en feliciteren we hen van harte. “Die titel is in de eerste plaats een waardering voor de honderden vrijwilligers die meer dan 50 jaar onafgebroken werking mogelijk maakten”, aldus Ludwig Caluwé.

Meer afwezigheidstoezichten

De politie van de zone Grens (Essen, Kalmthout en Wuustwezel) voert op aanvraag afwezigheidstoezichten uit. Niet verrassend dat de meeste aanvragen in juli en augustus gebeuren. Vorig jaar kreeg de politie in de drie gemeenten 1.258 aanvragen voor dergelijk toezicht. Dit jaar waren er eind augustus al 1.280 vragen. In Essen waren er vorig jaar 416 vragen voor een afwezigheidstoezicht en eind augustus van dit jaar al 427. Dat blijkt uit cijfers die politieraadslid Jan Suykerbuyk opvroeg. “Nu al is duidelijk dat er dit jaar heel wat meer vragen voor dergelijk toezicht zijn, vergeleken met vorig jaar. De gemeentelijke communicatie hierover wordt blijkbaar goed opgepikt”, aldus Suykerbuyk.

Een nieuw dorpscafé

In de gemeenteraad van maart stelde Ludo Somers de vraag of het gemeenschapscentrum in Hoek was om te bouwen tot een dorpscafé. Vele opties van locaties waren de revue al gepasseerd. De laatste strohalm voor de vele verenigingen en jeugd van Hoek lag in handen van de gemeente en schepencollege. Nu , een half jaar later, kunnen we zeggen dat Hoek de volgende jaren een dorpscafé heeft. Dat opende z’n deuren op vrijdag 18 september.

Pro-FIETS-iat!

Onze partij is bezorgd voor alle zwakke weggebruikers en trachtte via een affichecampagne aandacht te vragen voor de fietsers en voetgangers. De affiches werden in alle wijken verspreid. De mensen die een affiche voor hun raam hangen kunnen ook nog een prijsje winnen. Vorige week organiseerde CD&V de actie ”Pro-FIETS-iat”. “Fietsers kregen een complimentenkaartje en een chocolaatje. Zo willen we de fietsers stimuleren om te blijven fietsen in onze geweldige gemeente”, zegt Brigitte Van Aert. CD&V ijvert voor veilige oversteekplaatsen, verkeerslichten op het kruispunt Stationsstraat/Molenstraat/Kloosterstraat, uitbreiding van veilige fietspaden (Over d'Aa, Huybergsebaan, Hollandse Dreef) en veilige fietsstallingen.