CD&V Essen
N°11 - 30/06/2015

Jongensschooltje Hoek wordt dorpshuis met café

Op zondag 28 juni ondertekenden het gemeentebestuur en de huidige uitbater van het café Hoek-City, een overeenkomst om het huidige Jongensschooltje op Hoek, eigendom van de gemeente, om te vormen tot een dorpshuis met café.

Zo zullen ook in de toekomst jong en oud, en vele verenigingen, een vaste stek op Hoek kunnen houden.

Het huidige populaire café Hoek-City moet noodgedwongen sluiten omdat de eigenaar van het pand er andere plannen mee heeft. Vele verenigingen en Hoekenaren zien daarmee hun vaste stek verdwijnen.  Uitbater Tom Sanders en het Essense gemeentebestuur vonden een oplossing door het huidige Jongensschooltje, eigendom van de gemeente, om te vormen tot een dorpshuis met verbruiksgelegenheid.

Zij sloten daarvoor een contract van 9 jaar. Tom Sanders zal in het gebouw investeren, zodat er een mooi dorpscafeetje kan uitgebaat worden, mét terras. Ook de KLJ, die in een deel van het gebouw haar lokaal heeft, kan er gewoon haar lokaal blijven houden.

Gaston Van Tichelt, burgemeester: “Het is belangrijk dat Essen een warme gemeente blijft met veel sociale verbondenheid. Een volkscafé, waar jong en oud en vele verenigingen welkom zijn, heeft daarom in elk dorp een belangrijke plaats. We gebruikten daarom ons gezond verstand: een gebouw van de gemeente dat eigenlijk niet zo veel gebruikt werd, wordt nu ter beschikking gesteld van een jonge horeca ondernemer, die er een echt dorpshuis van kan maken. Ik wens Tom daartoe heel veel succes!”

Veiliger Heuvelplein

CD&V heeft van verkeersveiligheid een speerpunt gemaakt. Met tal van maatregelen moet ook het centrum van onze gemeente veiliger worden. Daarom heeft het gemeentebestuur enige tijd terug drie testen uitgevoerd om het Heuvelplein veiliger te maken. Het is ondertussen duidelijk dat het afsluiten van het Heuvelplein voor doorgaand autoverkeer de beste keuze is. Tegelijk zullen er ook maatregelen genomen worden in de wijk rond Essendonk en Dreef om te vermijden dat het verkeer zich naar daar zal verplaatsen. Voor het doorgaand autoverkeer van en naar Horendonk is het eerder een kwestie van gewenning. Op het Heuvelplein zal men kunnen blijven parkeren, maar het zal er veel aangenamer en verkeersveilig zijn voor onze fietsende scholieren, ouderen en andere Essenaren.

Essen heeft actieplan voor betere voetpaden

Het gemeentebestuur van Essen heeft een actieplan voor betere voetpaden opgemaakt.

“Het plan geeft een overzicht van herstellingen, aanpassingen en herinrichtingen die moeten gebeuren om de voetpaden in de gemeente toegankelijker te maken. Daarvoor zet de gemeente de volgende vijf jaar elk jaar 50.000 euro opzij”, vertelt schepen voor Openbare Werken Brigitte Quick (CD&V). “In zijn totaliteit worden er vanaf dit jaar tot en met 2019 een zestigtal straten aangepakt. Dit jaar zijn de Schelpheuvelstraat, Maststraat, Leemstraat, Beliestraat, Handelsstraat, Hemelrijkweg en de kruispunten van de Stationsstraat en zijstraten aan de beurt”, aldus de raadsleden Brigitte Van Aert en Jan Suykerbuyk (CD&V), die in februari samen met OCMW-raadslid Corry Verhulst aandacht vroegen voor de toegankelijkheid van de Essense voetpaden. “Wandelen op een voetpad lijkt iets heel gewoon, maar voor minder mobielen is dit veel minder vanzelfsprekend.”

Beachvolley in sportpark

Sportief en recreatief sportpark Hemelrijk zal binnenkort een extra zomertroef hebben.

Het schepencollege besliste om een beachvolleybalveldje aan te leggen in het sportpark Hemelrijk . Dit zal vrij toegankelijk zijn voor alle liefhebbers die op een sportieve manier een balletje willen slaan.

Herdenkingsboom

In mei organiseerden we een herdenkingsavond voor al onze dierbare overledenen. Samen hingen we oranje kaartjes in onze Herdenkingsboom met allemaal persoonlijke boodschappen voor onze overledenen.

Op het gedenkplaatje bij onze "Eik" staat de volgende tekst:

HIER STAAT GIJ DAN, GROTE, STEVIGE EIK

VOOR IEDEREEN BINNEN HANDBEREIK

DIEPGEWORTELD EN NAAR DE AARDE GERICHT

DE TAKKEN EN BLADEREN REIKEND NAAR HET LICHT.