CD&V Essen
N°10 - 06/05/2015

Burgemeestersfeest: cheque van 8.000 euro

Het 48ste Burgemeestersfeest heeft geresulteerd in een mooie opbrengst. De vooraf gekozen goede doelen mogen dan ook rekenen op een mooie cheque van in totaal € 8000.

Ziekenzorg was gekozen tot hoofddoel. Ziekenzorg is een vereniging van mensen die begaan zijn met zieken en eenzame mensen. De leden van Ziekenzorg gaan op huisbezoek, en helpen waar het kan. De Essense ziekenzorgverenigingen krijgen daarvoor in totaal 3000 euro.

Voormalig OCMW-voorzitter, wijlen Jos Van Loon, was bezieler van “Opus III” in Jaipur, Indië. Een warm project, waarbij scholen en medische voorzieningen worden ondersteund in een arme wijk. Dit initiatief wordt gesteund voor 800 euro.

De G-sport is de laatste jaren mooi gegroeid. Ook in het verleden werd de G-sport reeds gesponsord vanuit het Burgemeestersfeest. Maar de laatste jaren zijn er opnieuw initiatieven bijgekomen. Daarom hebben we ook dit jaar een warm hart voor de G-sport, en steunen we deze voor 1200 euro. Begunstigden zijn G-voetbal, G-volleybal, G-turnen, maar ook het bijzonder initiatief van de Molenheidevrienden om een tent te installeren voor het mindermobiele publiek tijdens de Internationale Cyclocross in Essen. Een primeur in de cyclocrosswereld.

In de streek staat Wildert bekend als hét Pompoendorp. Jaarlijks organiseren de mensen van het Pompoencomité in de schoot van de KWB een schitterend Pompoenenfeest. Dat verdient een monument! Maar een monument kost geld. Daar gaat het Burgemeestersfeest mee zijn schouders onder zetten! 1.500 euro gaat naar het toekomstige Pompoenmonument op  Wildert.

De Volksspelen op “Den Uil” bestaan in 2015 zestig jaar. Bijna tweehonderd deelnemers maken er plezier, en maken van Horendonk telkens weer een warm dorp! Reeds jaren lang zetten vrijwilligers zich in om er telkens een mooi feest van te maken. Vandaar gaat er 1.500 euro naar Horendonk!

Daarmee zet het Comité Burgemeestersfeest een mooie traditie verder. Vanaf 2010 heeft het Comité reeds 43.500 euro gesponsord aan goede doelen, en vormt het Burgemeestersfeest een klassieker in de ondersteuning van het Essense verenigingsleven.

Reglement schoolzwemmen en individuele tussenkomst zwembeurten goedgekeurd

Eind juni is het zover, met pijn in ons hart maar dankbaar voor alle 42 jaren dat we ervan genoten hebben, sluit ons zwembad zijn deuren voorgoed. De gemeenteraad keurde het reglement goed welk tussenkomst voorziet voor schoolzwemmen en individuele zwembeurten. Voor elke leerling van de derde kleuterklas, lagere school en eerste graad van het middelbaar, voorziet de gemeente een tussenkomst. Niet enkel het busvervoer naar De Stok of De Plantage, maar ook 10 zwembeurten van 45 minuten (in het bad) worden aangeboden.

De scholen beslissen zelf over de verdeling, in de praktijk zullen de eerste jaren van de lagere school meer zwembeurten opnemen dan deze van de hoogste jaren. Ook de individuele zwemmers krijgen een tussenkomst van 20% bij inlevering van meerbeurtenkaarten en abonnementen voor de omliggende zwembaden in Kalmthout, Roosendaal, Hoogerheide en Zundert.

Herdenkingsavond Patersboske

Tijd om even stil te staan bij onze overleden mandatarissen, leden en vrijwilligers. Daarom willen we voor al onze overledenen een eik planten in het Patersboske. Een eik staat symbool voor kracht en wijsheid en verbindt de hemel met de aarde.

We willen u allen graag uitnodigen op  vrijdag 22 mei  om 18.30u bij het Mariaheem, Rouwmoer 4.

Familie, vrienden en sympathisanten zijn allemaal welkom op deze herdenkingsavond.

Om 19.00u gaan we samen naar het Patersboske waar we bij de eik een gedenkplaatje zullen onthullen. In het Mariaheem zullen er oranje kaartjes liggen, waarop u een persoonlijke boodschap kunt schrijven. Samen hangen we alle persoonlijke kaartjes in onze herdenkingsboom. Na de herdenking komen we terug samen in het Mariaheem voor een gezellig samenzijn met een hapje en een drankje.