In de politiezone Grens (Essen, Kalmthout, Wuustwezel) deden zich rond de jaarwisseling 21 incidenten voor met vuurwerk. Twaalf in Essen, zes in Wuustwezel en 3 in Kalmthout. Bij de vorige jaarwisseling (2017-2018) dezelfde trend: 10 incidenten in Essen, 6 in Kalmthout en 3 in Wuustwezel.

“Door het vuurwerk zijn veel dieren het noorden kwijtgeraakt”, zegt gemeenteraadslid Jan Suykerbuyk, die bij de politie cijfers opvroeg over vuurwerkproblemen rond de jaarwisseling en hierover vragen stelde in de gemeenteraad. “Paarden sloegen op hol, honden liepen weg, vijf pups verdwenen en een pony liep los. Ook ganzen gingen in paniek vliegen. Vuurwerk verbieden lijkt me niet de oplossing, maar nogal wat bewoners én dieren zullen dankbaar reageren wanneer een en ander wat stiller gebeurt.”

Misschien biedt stil vuurwerk mogelijkheden. De gemeente- en veiligheidsdiensten zitten volgende week samen voor een bespreking.