Standpunt CD&V-fractie inzake windmolens in Horendonk

12-02-2014

De CD&V-fractie in de gemeenteraad van Essen is geen voorstander van het plaatsen van nieuwe windmolens langsheen de landsgrens met Zundert/Rucphen, aan de oostkant van Kleine Horendonk. Tal van argumenten pleiten tegen het plaatsen van deze windmolens. Zo gaat het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan op deze plaats uit van het behoud van het open karakter van het landschappelijk waardevol agrarisch gebied. De windmolens zullen bovendien een grote visuele impact hebben op de omgeving. Er is ook geen enkel lijnvormig element (autostrade, kanaal, …) of industriezone in de buurt, dat geldt als aanknopingspunt en er is de verwachte hinder op het vlak van geluid en slagschaduw, met De Rijkmaker als voorbeeld. De CD&V-fractie in de Essense gemeenteraad wenst het groene, rustieke karakter van deze plaats te behouden. De CD&V-fractie hoopt dat het schepencollege van Essen een negatief advies overmaakt aan het Vlaamse Gewest, als er een dossier wordt ingediend om op deze plaats windmolens te plaatsen.

Namens de CD&V-fractie,

Jan Suykerbuyk, fractieleider