In de gemeenteraad van april kwam CD&V-raadslid Gert Raijmaekers met een voorstel op de proppen om ouderen en hulpbehoevenden te helpen met het ruimen van de sneeuw en ijs.
Het voorstel bestaat eruit vrijwilligers in te zetten om bij deze mensen de stoep en bvb. een paadje naar de brievenbus vrij te maken. De vrijwilligers worden door de gemeente ondersteund door een sneeuwschop in bruikleen, strooizout en een verzekering moest het eens foutlopen.
"Vaak is het zo dat buren, kinderen of vrienden de sneeuw opruimen bij diegene die slecht te been zijn, toch zijn er velen die deze luxe niet hebben. Ouderen en hulpbehoevenden die dan toch de koude trotseren en bvb. ten val komen en iets breken, komen in een sociaal isolement. Niet meer buiten komen, geen boodschappen meer doen, hoge dokters- en ziekenhuiskosten,... Hier kunnen we met zijn allen iets tegen doen!" aldus Gert Raijmaekers.
In Brasschaat werd in een gelijkaardig systeem door 50 vrijwilligers de sneeuw geruimd bij een 120-tal hulpbehoevenden, een succes!
Geïnteresseerde vrijwilligers zullen zich tegen volgende winter 2013/2014 kunnen melden op het gemeentehuis. Meer info: gertraijmaekers@live.be