Aan de school op Hoek staan verkeerslichten die op rood springen als een auto te snel rijdt, en wanneer iemand wil oversteken. De snelheid omlaag halen is zeker gelukt. Maar sommige automobilisten rijden bewust door het rood, wat natuurlijk erg gevaarlijk is voor diegenen die oversteken… Daarom zal er een camera worden geïnstalleerd die de hard- en de roodrijders zal flitsen. Snelheidsduivels en roodlichtrijders zijn gewaarschuwd want bij elke overtreding volgt een fikse boete of wordt het rijbewijs ingetrokken. Schepen van Openbare Werken Brigitte Quick is erg tevreden over deze beslissing: “We hebben geduld genoeg gehad. Hier moest een einde aan komen.”

Er zijn nog camera’s op komst. De politiezone Grens heeft beslist te te investeren in ANPR-camera’s en trajectcontrole. In Essen zal de Moerkantsebaan als eerste aan de beurt komen. Nummerplaten die “verdacht” zijn en de grens overkomen, kunnen zodoende onmiddellijk waargenomen worden. Op de Moerkantsebaan zal dan verder een trajectcontrole komen zodat de snelheid van de auto’s zeker en vast naar beneden zal gaan, wat het veiliger moet maken voor de fietsers.

Ook camera’s voor de fietsenstallingen aan de stations

Goed nieuws: Vanaf 15 februari gaat een firma camera’s hangen aan de fietsenstallingen van de stations Essen en Wildert. Deze camera’s zijn aangesloten op het netwerk van de NMBS en beelden worden bekeken en ook bijgehouden om fietsdiefstallen, én de daders, te betrappen. Elke gestolen fiets is er één te veel!