Op de gemeenteraad in mei diende Brigitte Van Aert (CD&V) en Swa Veraart (sp.a) samen een voorstel in om een” Repair Café “op te starten in Essen. Repair Café = samen leren repareren.

Repair cafés zijn  gratis toegankelijke bijeenkomsten die draaien om (samen) repareren. Op de locatie waar zo’n café gehouden wordt is gereedschap en materiaal aanwezig om allerlei mogelijke reparaties te kunnen uitvoeren. Op kleding, meubels, elektrische apparaten, speelgoed … De spilfiguren zijn de vrijwilligers die hun kennis van repareren doorgeven aan anderen.

De bezoekers brengen kapotte spullen mee van thuis, samen met de vrijwilliger bekijken ze hoe ze dit kunnen repareren. Zo valt er altijd wel wat te leren. Wie niets te repareren heeft, neemt een kopje koffie/thee en kan eventueel gaan helpen bij anderen. Het geeft een ongelooflijk fijn gevoel als je samen iets terug kan laten werken.

Als een reparatie niet lukt. Dan worden deze mensen verwezen naar een betrouwbare reparateur of onderdelen zaak. De locatie waar dit zou kunnen plaatsvinden laten we volledig open zodat men van onderuit dit mee kan bepalen. Zo kunnen we samenwerken om op een milieubewuste, sociale en voordelige manier de afvalberg te verkleinen.

Het voorstel werd door heel de gemeenteraad goedgekeurd.