Een deel van het Grenspark De Zoom – Kalmthoutse Heide ligt op Essens grondgebied. Daarom bestuurt Essen mee dit grenspark (in een Bijzondere Commissie). Jan Suykerbuyk vroeg in de voorbije gemeenteraad hoe het nu zat met de naamswijziging van dit park en of dat geen te grote gevolgen zou hebben. Burgemeester Gaston Van Tichelt, lid van het parkbestuur, kwam met verrassend nieuws: “In het Beleidsplan van het Grenspark werd aangegeven dat het Grenspark moest werken aan merkontwikkeling en publiciteit, en dat een nieuwe naam moest geagendeerd worden. Daarvoor werd een stuurgroep in het leven geroepen en een communicatiebureau werd aangesteld om dit  voor te bereiden. Daaruit is voortgekomen dat het beter zou zijn dat de naam ‘Grenspark De Zoom – Kalmthoutse Heide’ zou veranderen in ‘Grenspark Kalmthoutse Heide’. De naamswijziging gebeurde unaniem.”  (Foto: De Tasberg is een poort naar het Grenspark)