Onze kandidaat Ludo Somers nam het woord bij de opening van het nieuwe KLJ-lokaal in Hoek. Hier volgt zijn speech, integraal:

We schrijven 29 september 2018, welkom op deze heuglijke dag. Het gebeurt niet elke week of maand dat een vereniging een eigen lokaal in gebruik neemt. Dit is dan ook een heel speciale dag voor KLJ-Hoek.

Veel voorbereiding ging er aan vooraf. Het jarenlang geld opzij zetten van onder andere de opbrengst van de Waaifeesten en andere activiteiten hebben ertoe bijgedragen dat dit eigen lokaal gerealiseerd kon worden.

We gaan terug naar 2015. Zo een of 3 jaar geleden zijn we intensief beginnen zoeken naar een geschikte locatie, verschillende panden en gronden werden onder de loep genomen maar niet goed genoeg bevonden om de één of andere reden. Tot we uiteindelijk op deze locatie botsten: dicht bij de dorpskern, rustige straat, veel groen voor een speelweide en achteraan aansluitend aan de school, wat in de toekomst een meerwaarde kan zijn. Het perceel werd aangekocht en voor een periode van 50 jaar in erfpacht gegeven, waarvoor dank!

Alles kwam nu in een stroomversnelling, een VZW werd opgericht onder de naam van “Vrienden van de Klj Hoek“ en het financieel plan door deskundigen bekeken. Wij denken dat het afbetalingsplan zeker de werking van de vereniging niet zal belemmeren en financieel zeker haalbaar is.

Samen met architect Ilse Konings (zelf oud-klj-lid), de leiding en de werkgroep werd een eerste ontwerp gemaakt. Nadat iedereen zijn zegen had gegeven zijn er vele firma’s aangesproken en aangeschreven om prijzen op te vragen.

Ook hier een woordje van dank aan alle mensen die hun steentje hebben bijgedragen op welke manier dan ook, hetzij als vrijwilliger, geldschieter  of sponsor. Ik ga zeker geen namen noemen, ten eerste omdat ik er dan waarschijnlijk ga vergeten, en ten tweede : het zijn er veel  teveel. Maar toch bedankt! zonder jullie was dit project nooit gelukt!

U ziet mensen het is nog niet volledig af, op 7 oktober is de startdag van het nieuwe werkjaar, vandaar de opening vandaag,  maar onder de slogan van Klj “altijd in beweging “, gaan we vanaf morgen met de werkgroep gewoon verder.

Vanaf nu zal het gebouw ook voor kleine gelegenheden gehuurd kunnen worden : verjaardagfeestjes  of communiefeestjes, vergaderingen..  geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Mayke Voorbogt die de verhuurtaak op zich heeft genomen. Bedankt Mayke.

Tot slot wil ik nog de hele Hoekse gemeenschap bedanken , wat hier de laatste jaren is georganiseerd om geld in te zamelen is ongekend en kan alleen maar op de Hoek denk ik. Stenen werden geschilderd door de min- 12 jarigen  en verkocht door de andere leden en leiding, ook dank aan de Hoekse verenigingen: landelijk gilde, oud leiding, KVLV en Ruiters voor het organiseren van diverse activiteiten ook bedankt gemeente voor de doorgeeflening.
Ook de opbrengst van de BBC zal integraal naar de bouw gaan

Ikzelf zat een veertig jaar geleden in de KLJ op denoek. Toen werd gezegd: "Het klj-lokaal in de jongensschool is te klein en oud, we moeten dringend op zoek naar iets anders “.

20 jaar later zaten mijn 2 dochters in de Klj,  toen werd gezegd: "Het klj-lokaal in de jongensschool is te klein en oud, we moeten dringend op zoek naar iets anders “.

Nu weer 20 jaar later gaat mijn eerste kleinkind Helena volgende week bij de KLJ, zij kan zeggen : wat hebben we een mooi, nieuw en groot lokaal!

Ik ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen!

Ik wens de KLJ  van Hoek nog veel plezier en nog vele, vele  jaren  met hun nieuwe lokaal .

Dank u wel!