In 2011 waren er in heel de politiezone Grens (Essen, Kalmthout en Wuustwezel) 241 inbraken en pogingen tot inbraak in een woning. Dat zijn er minder dan in 2010, toen het om 267 feiten ging.

Gaston Van Tichelt, voorzitter van de politiezone: “Dat zijn er natuurlijk nog altijd 241 te veel. Van elke 1.000 huishoudens werden er 11 geconfronteerd met een inbraak. Een inbraak heeft niet enkel materiële gevolgen, maar ook psychologische. Daarom is het voorkomen en oplossen van inbraken een absolute prioriteit voor onze politie”.

Naast het recherchewerk van onze politie en de patrouilles die 24/24, dag en nacht rondrijden, wordt er nog het volgende gedaan:

In Essen bestaat een gemeentelijke subsidie voor techno-preventieve maatregelen, dus bv. voor betere sloten op ramen en deuren.

Bovendien kunnen mensen hun vakantie melden aan de politie, die dan een extra oogje in het zeil houdt. Vorig jaar waren er in de zone maar liefst ruim 1.000 aanvragen.

En ook de Buurt Informatie Netwerken (BIN’s) zijn belangrijk. De BIN’s zorgen voor gezonde sociale controle. Gelukkig komen er meer en meer BIN’s. Gaston Van Tichelt: “Zes jaar geleden waren er in Essen nog maar 2 BIN’s. Nu is men bezig in Essen-Hoek om er een op te richten. Dat zou dan het 9de BIN worden in Essen”.