Meer straatnaamborden met duiding

31-03-2014

De gemeente Essen gaat meer straatnaamborden van (geschiedkundige) uitleg voorzien. Het gemeentebestuur besloot vorige legislatuur al, na een voorstel van N-VA/PLE en Groen, om de Essense straatnaamborden van uitleg te voorzien en stelde een lijst in die zin op. De gemeenteraadsleden Jan Suykerbuyk (CD&V) en Arno Aerden (sp.a) merkten de voorbije gemeenteraad op dat slechts een op vijf straatnaamborden extra uitleg kregen. Zij stelden voor de lijst uit te breiden. “Inwijkelingen en nieuwe generaties zijn niet vertrouwd met oude benamingen als lazaret en de melkerij, naar waar straten zijn genoemd. Volgens het programma Volt kent één op drie achttienjarigen de betekenis van Wapenstilstand niet, terwijl wij toch een Elf Novemberstraat hebben”, weten Arno Aerden en Jan Suykerbuyk. Schepen voor Cultuur Jokke Hennekam (sp.a) beloofde samen met de cultuurhistorische verenigingen de lijst weer onder de loep te nemen.