Vrouw & Maatschappij Essen en regio Voor- en Noorderkempen nodigen u van harte uit voor een lezing over het nieuw beschermingsstatuut voor wilsonbekwame personen. Ere-CD&V Volksvertegenwoordiger Luc Goutry en CD&V-kamerfractieleider Raf Terwingen komen de nieuwe wet toelichten. De nieuwe beschermingsmaatregelen voor personen die geen beslissingen voor zichzelf kunnen nemen, kwamen er dankzij CD&V. Dit wetsvoorstel werd begin dit jaar goedgekeurd door de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Wanneer iemand meerderjarig is, wordt hij juridisch zelfstandig. Hierdoor kan je contracten afsluiten, een bankrekening openen, enz... Sommige personen zijn daartoe niet in staat (vb. mensen met een mentale beperking, psychiatrische patiënten, senioren die dementeren,..). Indien er dan geen familie ter beschikking staat, hebben deze zogenaamde wilsonbekwame personen een bescherming nodig. Vandaag is er al een kluwen van beschermingsmaatregelen. De nieuwe wet vereenvoudigt niet alleen het statuut van wilsonbekwame personen, maar kent ook een betere bescherming toe. De lezing vindt plaats op maandag 14 oktober om 20u in het Strijboshof in Kalmthout.