ESSEN - Rasbestuurder Herman Suykerbuyk neemt vrijdag afscheid als voorzitter van Grenspark De Zoom/Kalmthoutse Heide: 'Voorkomen van brand is veel waard'

Op het bordje naast de voordeur van zijn huis aan de Nieuwstraat in Essen staat nog steeds: Herman Suykerbuyk, Advocaat. Het grootste deel van zijn arbeidzame leven is de 77-jarige Essenaar echter werkzaam geweest als bestuurder en politicus. Zo was hij maar liefst dertig jaar - van 1965 tot 1995 - onafgebroken burgemeester van Essen en was hij voor de Christelijke VolksPartij lid van de Belgische Tweede Kamer en later ook nog van de senaat en het Vlaamse parlement.

Aan Nederlandse kant van de grens liet Suykerbuyk ook regelmatig van zich horen, onder meer als bestuurslid van Benego, het Belgische Nederlandse grensoverleg van gemeenten dat nu een min of meer slapend bestaan leidt. "Je zou kunnen zeggen dat Benego deels aan haar eigen succes ten onder is gegaan. Veel grensoverschrijdende problemen van vroeger zijn nu geen probleem meer.

Dat komt natuurlijk ook door het opheffen van de grens. We zijn daar nu zo aan gewend dat we vergeten zijn wat voor problemen de grens met zich meebracht. Een boer die aan de andere kant van de grens een stuk land had en daar een heining omheen wilde zetten, moest vroeger eerst langs de douane voor een inklaringbewijs voor de weidepaaltjes", zegt Suykerbuyk.

Aanstaande vrijdag neemt Suykerbuyk als voorzitter afscheid van een ander grensoverschrijdend bestuursorgaan; te weten van het grenspark De Zoom/Kalmthoutse Heide.

Suykerbuyk is sinds de officiële start in 2001 voorzitter van het grenspark geweest. In het grenspark werken gemeenten aan Nederlandse en Belgische kant samen met de grote terreinbeheerders aan beide zijden van de grens: een Nederland-België, maar dan toegespitst op het beheren van een groot grensoverschrijdend natuurgebied. Van enige animositeit tussen Belgen en Nederlanders is binnen het grenspark volgens Suykerbuyk echter geen sprake. "Het enige wat nog weleens voor ergernis zorgt, zijn de verschillen in wetten en regelgeving.

Dat kan soms erg lastig zijn. Bij grote zaken, maar ook bij kleine dingen. We hebben nu bijvoorbeeld een schaapskudde ingehuurd. Een van de dingen waar we tegenaan liepen is dat in Nederland andere veterinaire eisen worden gesteld dan in België. Dat duurt dan weer even voor je dat geregeld hebt."

Op andere terreinen gaat de samenwerking tegenwoordig erg goed. "Neem de grote brand van afgelopen mei. Daarbij hebben de Belgen en Nederlanders voorbeeldig samengewerkt. In ieder geval veel beter dan bij de grote branden van 1976 en 1996. In 1976 stuurde de gemeente Bergen op Zoom ons nog rekening voor de assistentie van hun brandweer. Louis van de Laar was daar toen burgemeester. Ik zeg: Louis, wat doe je ons nu aan? Hij zegt: ja, maar wij hebben echt een hoop kosten gemaakt. Ik zeg: En wij dan? Wij hebben toch ook kosten gemaakt?"

Het risico van een heidebrand blijft wel een voortdurende bron van zorg. "Een van de dingen die ik mijn opvolger wil meegeven, is om nu echt serieus werk te maken van camerabewaking van het hele gebied. Dat is tot nu toe blijven liggen, vooral om financiële redenen want het is behoorlijk duur, maar als je daarmee zo'n brand als van afgelopen mei kunt voorkomen, is het dat wel waard."

Suykerbuyk neemt afscheid op een moment dat het grenspark fors wordt uitgebreid. "Dat betekent wel dat we nu echt wat moeten gaan doen voor de recreatie. Tien jaar geleden was dat nog bijna een vies woord. Toen stond alles in het teken van de natuur. De natuur blijft belangrijk, maar de recreatie moet ook een kans krijgen.

Vooral in de periferie. En dan heb ik het niet over pretparken of grote evenementen maar vooral over natuurgebonden recreatie. Daarvoor moet ruimte komen langs de randen van de Kalmthoutse hei. Dat hebben we bij de oprichting al afgesproken, nu met die nieuwe gebieden erbij moeten we dat ook echt waar gaan maken."

Auteur: Jan van Zuilen, BN De Stem