De Essenaren mogen gerust zijn. De financiële cijfers van de gemeente zitten goed. De inkomsten en uitgaven evolueren beter dan verwacht. De maatregelen die enkele jaren geleden werden genomen, werpen nu hun vruchten af. Zo ontstaat er meer financiële ruimte om nuttige investeringen en andere uitgaven te doen, bv. op het vlak van verkeersveiligheid of om van Essen een nog zorgzamere en groenere gemeente te maken.

Tijdens de gemeenteraad van 29 september werd de Rekening 2014 gepresenteerd. De “financiële staat” zeg maar. Daaruit leren we dat in 2014 de belastingopbrengsten ca. € 320.000 beter waren dan verwacht. De personeelskosten waren dan weer bijna € 330.000 lager dan geraamd. Ook de uit te geven subsidies en werkingskosten waren lager. Dat betekent dat de evolutie van de gemeentefinanciën beter loopt dan oorspronkelijk geraamd, een opsteker dus.

Ook deze keer zal de sp.a-CD&V-coalitie verantwoord blijven omspringen met het geld van de belastingbetaler. De bevolking heeft recht op een secuur begrotingsbeleid, om eventuele ontsporingen of accidenten te vermijden. Anderzijds zal het gemeentebestuur inspelen op een aantal noden, en zal het beleidsprogramma zo nauwgezet mogelijk worden uitgevoerd. Belofte maakt schuld, en de schuld wordt ingelost.”