CD&V-Essen trekt naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012 met Gaston Van Tichelt als lijsttrekker en kandidaat-burgemeester.

CD&V organiseerde op zondag 9 oktober haar familiedag in De Bosrust in Essen. Daar maakte de partij bekend dat huidig burgemeester Gaston Van Tichelt de lijsttrekker wordt voor de partij. Maar liefst 237 partijleden duidden Van Tichelt aan als lijsttrekker. Een score van meer dan 99 procent.

Gaston Van Tichelt begon zijn politieke carrière in 1997 als voorzitter van de Essense CVP-Jongeren. Van Tichelt is gemeenteraadslid sinds 2001. In 2004 werd hij in de Essense gemeenteraad fractieleider voor CD&V. Sinds 2007 is Gaston Van Tichelt burgemeester. Van opleiding jurist, was hij beroepshalve hij eerder kabinetsmedewerker van Wivina Demeester en raadgever bij minister Inge Vervotte.

Gaston Van Tichelt: “Het is enorm boeiend om burgemeester te zijn van Essen. En als de kiezer dat wil, dan zet ik die job ook heel graag verder, met dezelfde gedrevenheid en energie als de afgelopen jaren. We hebben al veel kunnen bereiken: nieuwe fietspaden, meer groenonderhoud, de nieuwe sporthal, meer woningen, meer steun aan verenigingen, enzovoort. Maar er blijven boeiende uitdagingen: zo werken we verder aan betaalbare grondkavels waarop Essense gezinnen kunnen bouwen”.