Op de gemeenteraad in februari, lanceerde gemeenteraadsleden Brigitte Van Aert, Gert Raijmaekers en Jan Suykerbuyk het idee om een fietspunt op te starten aan de fietsenstalling van het station. Dit om ervoor te zorgen dat de fietsers op een veilige manier thuis kan komen na pech, vandalisme of fietsdiefstal.

Een fietspunt is een initiatief uit de sociale economie. Het stelt mensen aan het werk die nu moeilijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt. Ze zorgen voor toezicht en onderhoud van de fietsenstalling. Ze verhuren fietsen en helpen gestrande fietsers met kleine depannages  om zo veilig en reglementair thuis te komen. Dit noemt men  het thuiskomprincipe :  er is een duidelijke afbakening van dit principe, dit om niet in het vaarwater te komen van de plaatselijke fietsenmaker.

“Er bestaan reeds 42 fietspunten in België, en men wil dit in 2013 nog uitbreiden naar 67 fietspunten. De meeste fietspunten kan je terug vinden in steden, toch zijn er ook gemeentes die deze service aanbieden, zoals Londerzeel en Beernem … Essen past hier perfect in het rijtje met zijn 18.092 inwoners”, vindt Brigitte Van Aert, de motor van het voorstel. “We zien in het fietspunt tal van voordelen voor Essen : creëren van extra sociale tewerkstelling, leenfietsen voor slachtoffers van fietsdiefstal, goede samenwerking met de politie, diefstalpreventie…”

Brigitte: “De gemeente onderzoekt of er in samenspraak met de NMBS en het OCMW een fietspunt kan opgestart worden aan het station in Essen. Wij zijn overtuigd van de meerwaarde voor Essen.” De voltallige gemeenteraad ging akkoord met het voorstel.