ESSENSE GEMEENTERAAD GEEFT GOEDKEURING AAN BUDGET EN MEERJARENPLAN

20-12-2015

Op 15 december jl.  keurde de gemeenteraad het budget goed voor 2016. Zo geeft de gemeenteraad goedkeuring aan een uitgebreid programma van investeringen in verkeersveiligheid, de versterking van het duurzame karakter van Essen, en dat terwijl de schuldenlast omlaag gaat.

Enkele opvallende projecten:

in het begin van 2016 zal de bouwaanvraag worden ingediend voor de omvangrijke werken aan Over d’Aa. Op 27 januari zal er alvast een info avond worden georganiseerd voor de buurtbewoners.

op het kruispunt van de Stationsstraat-Kloosterstraat-Molenstraat komt een verkeerslicht. De fietsers kunnen er zo veiliger oversteken.

in 2016 zullen Dreef en Kammenstraat worden heraangelegd.

een studiebureau wordt aangesteld voor de herinrichting van de Kalmthoutsesteenweg (Wildert).

op tal van gemeentegebouwen komen zonnepanelen.

er worden oplaadpalen voor fietsen geïnstalleerd, we starten met autodelen en in het gemeentelijk wagenpark komen er twee bestelwagens op CNG (aardgas);

de terreinen rond de Oude Pastorij (met een “stoerwoud”) en het Sportpark (o.a. beachvolleybal) worden verder verfraaid.

Daarnaast zullen nog tal van andere projecten uitgevoerd worden.

Gaston Van Tichelt, burgemeester (CD&V): “De uitvoering van allerlei projecten is in 2015 in stroomversnelling gegaan: het fietspad Moerkantsebaan was daarvan een treffend voorbeeld. Nog andere mooie zaken zullen volgen. Vooral moet onze gemeente een voorbeeld zijn op het vlak van verkeersveiligheid. Keihard werken we daaraan!”

Helmut Jaspers, schepen van leefmilieu, wonen en jeugd (sp.a): “In Essen moet iedereen aan boord kunnen blijven. Op zorg en sociale dienstverlening wordt niet bespaard en een goede en betaalbare woning moet voor iedere Essenaar bereikbaar zijn.  Bovendien blijven we werk maken van een gezond leefmilieu en een duurzamere gemeente”.

Meer info:

Gaston Van Tichelt – burgemeester@essen.be – gsm 0478/52.20.76