In turbulente tijden moeten we vooruit voor elke Essenaar. Elkaar in de haren zitten of kiezen voor extremen, creëert stilstand en chaos. Het hoort ook niet bij wie we zijn. Jezelf kunnen zijn met respect voor elkaar, de handen in elkaar slaan en met gezond verstand voor oplossingen zorgen: dát is het DNA van de Vlaming. Dát is de weg vooruit naar een geborgen samenleving waarin elke mens zich veilig en gerespecteerd voelt, zich beschermd weet en waarin hij écht kan thuiskomen.

Net als elke andere regio heeft Vlaanderen een eigenheid die uniek is in de wereld.  We hebben gewoontes, waarden en normen, en een eigen taal. Allemaal zaken die we stuk voor stuk moeten koesteren. Maar dat betekent niet dat we kleingeestig of gesloten moeten zijn, ook al wordt onze wereld in sneltempo meer divers.

Onze eigenheid is een sterkte van waaruit we moeten verstrekken. Geen muren bouwen, maar de ander juist goesting geven om erbij te horen. Vanuit de geborgenheid van het eigen nest kan je voluit de wereld in, om je leven rijker, gezonder, beter, smakelijker en mooier te maken.

Geborgenheid is meer dan een gevoel, het is ook een opdracht van respect tonen en verantwoordelijkheid nemen. Om van onze rechten te genieten, hebben we ook plichten tegenover de maatschappij en tegenover de andere.

Politici moeten daarin het goede voorbeeld geven. Populisme is een sluipend gif dat mensen uit elkaar drijft. Alleen door moed, daadkracht, respect en realiteitszin te tonen, kunnen we dit tegengaan.

We wensen je van ganser harte een jaar vol geborgenheid!