Eedaflegging nieuwe provincieraad en gedeputeerden

15-12-2012

Vrijdag 7 december werd met de eedaflegging van 72 provincieraadsleden de nieuwe Antwerpse provincieraad geïnstalleerd. Aansluitend legden de 6 gedeputeerden de eed af. (bekijk hier het filmpje op ATV)

Ludwig Caluwé volgt voor CD&V Marc Wellens op. Hij wordt bevoegd voor economie, landbouw, innovatie, internationale samenwerking, financiën en infrastructuur. Peter Bellens uit Herentals, die een jaar geleden Ludo Helsen opvolgde, is de tweede gedeputeerde voor CD&V. Hij wordt de komende zes jaar verantwoordelijkvoor welzijn, sociale economie, platteland en Europa.
De deputatie is het uitvoerend orgaan van de provincieraad. Ze is samengesteld uit voorzitter gouverneur Cathy Berx, griffier Danny Toelen (secretaris) en zes gedeputeerden.

De gedeputeerden zijn lid van de provincieraad en worden door de raad uit eigen midden verkozen. De deputatie vergadert eenmaal per week op donderdag.Bij het begin van elke legislatuurperiode maken de partijen die samen de provincie willen besturen een bestuursakkoord “De provincie werkt voor U. In dit document geven ze als coalitiepartners hun visie op de evolutie van de provincie in de komende zes jaren en de belangrijkste zaken die ze willen realiseren.

Op 5 december legde Caroline Bastiaens de eed af als Vlaams Volksvertegenwoordiger, als opvolger van Ludwig Caluwé. Als fractieleider werd Ludwig opgevolgd door de burgemeester van Puurs, Koen Van den Heuvel. We wensen hen veel succes.