Het Essense gemeentebestuur en de vzw Kempens Landschap hebben met de Paters Redemptoristen een akkoord bereikt om de kloostertuin en boomgaard (ca. 14 ha.) aan te kopen. In het akkoord is ook opgenomen dat de gemeente en Kempens Landschap samen twee jaar de tijd krijgen om een nieuwe bestemming te vinden voor de mooie kapel en het Redemptoristenklooster.

Een aantal jaren geleden gaven de paters te kennen dat er een einde zou komen aan hun aanwezigheid in Essen. Samen met de paters werd er gezocht naar een mogelijkheid om het prachtige domein te behouden en open te stellen voor gemeenschapsdoeleinden. Ondertussen werd om financiële redenen een aantal patrimonia door de paters verkocht.

De gemeente nam de provinciale vzw Kempens Landschap onder de arm om dit dossier verder uit te werken. Nadat de paters een principieel akkoord gaven om de verkoop van de resterend delen te staken, werd nu een nieuw akkoord bereikt. Door de aankoop van het natuurgebied creëert de gemeente een nieuwe prachtig groene parel in Essen.

Gaston Van Tichelt, burgemeester: "Ik ben bijzonder fier op deze aankoop. We hebben ondertussen ook al Europese subsidies aangevraagd om het park op te knappen, o.a. de mooie grot, het kerkhof en de dreven. Het park zal dan worden opengesteld voor het publiek. We werken verder aan een nieuwe bestemming voor het klooster en voor de kapel. Zo geraakt het geheel niet versnipperd, en zit de gemeente aan het roer om de toekomst ervan vorm te geven".

Voor meer informatie:

Gaston Van Tichelt, burgemeester