CD&V heeft in Essen gescoord: 35% van de kiezers (méér dan 1 op 3 dus) heeft gekozen voor CD&V. Lijsttrekker en kandidaat-burgemeester behaalde met 2016 voorkeurstemmen een ronduit schitterende score. CD&V gaat van 9 naar 10 zetels.

Daarmee geeft de kiezer duidelijk het signaal om de ingeslagen weg verder te zetten: goed en realistisch besturen, van onderuit, met gezond verstand.

De uittredende coalitie CD&V-sp.a komt versterkt uit de verkiezingen: van 13 naar 14 zetels. Het was dan ook logisch om direct de keuze te maken om deze coalitie verder te zetten. Inmiddels is een akte ingediend bij de gouverneur waarbij Gaston Van Tichelt wordt voorgedragen als burgemeester.

Zondagavond kwamen de CD&V-verkozenen samen om de resultaten te analyseren. Besloten werd om de goede samenwerking met sp.a verder te zetten. Ook de sp.a-verkozenen kwamen tot deze conclusie. Er werd een eerste akkoord bereikt over enkele uitgangspunten. Gaston Van Tichelt wordt voorgedragen als burgemeester. Twee sp.a-schepenen en drie CD&V-schepenen zullen voorgedragen worden, alsook de ocmw-voorzitter die uit CD&V komt. De gemeenteraadsvoorzitter wordt een CD&V-verkozene. De bevoegdheden over leefmilieu, wonen; jeugd, seniorenbeleid, cultuur, gelijke kansen en gezondheid zullen opgenomen worden door een sp.a-schepen.

Gaston Van Tichelt, burgemeester: “De volgende weken vergelijken we de verschillende verkiezingsprogramma’s, de memoranda, enz. Zo komen we tot een sterke inhoudelijke basis. Binnenkort zal duidelijk worden welke schepenen welke bevoegdheden op zich gaan nemen. Ik kijk er naar uit om opnieuw met een sterk team onze mooie gemeente te gaan besturen”.

Voor meer informatie:

Gaston Van Tichelt, burgemeester