Vanaf 9 oktober is elke Essenaar welkom om de Finse Piste in te lopen. Deze recreatieve looppiste heeft een prachtig parcours in een lus van 1 km rond het Sportpark. De piste is volledig verlicht en gratis te gebruiken. Een goed winteralternatief dus voor de Wildertse Duintjes.

De ondergrond is waterdoorlatend, de toplaag bestaat uit schors. De verende toplaag maakt dat de gewrichten minder belast worden. Het concept is uit de Scandinavische landen overgewaaid. In de zomer werden langlaufpistes met zaagsel onderhouden. Lopers gingen deze pistes gebruiken wegens het hogere loopcomfort door de zachte ondergrond.

Brigitte Quick, een fiere schepen van Sport:

"CD&V gaat voor een gezonde en sportieve gemeente. Met deze investering spelen we daarop in. Het aantal recreatieve lopers is de laatste tien jaar verviervoudigd. Dat merken we ook in Essen : succesvolle "loop je fit" trainingen, een bloeiende atletiekclub, een grote groep "Groten Toer Joggers", en veel joggers in het straatbeeld. Daarom hebben we deze mooie investering gedaan, in het belang van de sportieve Essenaren".

De Finse Piste heeft er nog een broertje en zusje bij gekregen: een skate- en een boardingterrein. Ook onze jongeren verdienen immers een mooi Sportpark.

Na de bouw van de mooie sporthal, mooie parking en tennisterreinen, vormt deze investering het sluitstuk van de tweede fase in de opwaardering van het Sportpark. Binnenkort volgt met de aanleg van een nieuwe kunststof atletiekpiste de derde fase. Dit alles past in de visie van CD&V: mensen bijeen brengen om samen te sporten en te genieten van het mooie en gezonde Essen!