Na de installatievergadering van de gemeenteraad op woensdag 2 januari, kwam op donderdag 3 januari het nieuwe schepencollege voor het eerst bijeen. Onderling werden de bevoegdheden verdeeld.

Nadat de uittredende CD&V-sp.a-coalitie versterkt uit de verkiezingen van 14 oktober kwam (van 13 naar 14 zetels!), besloten de twee partijen om hun coalitie voort te zetten. Burgemeester Gaston Van Tichelt legde op 7 december bij de gouverneur de eed af. De overige raadsleden van sp.a en CD&V werden ingezworen op de gemeenteraad van 2 januari. Nathalie Claessens (CD&V) wordt de nieuwe gemeenteraadsvoorzitter, en Dirk Konings, Helmut Jaspers, Jokke Hennekam, Brigitte Quick en Frans Schrauwen legden de eed af als schepen. Imelda Schrauwen zal als ocmw-voorzitter volgende week de ploeg komen vervoegen.

Op de vergadering van het schepencollege werden de bevoegdheden onderling verdeeld:

Gaston Van Tichelt

burgemeester

beleidsplanning en –coördinatie, integrale veiligheid (incl. werking brandweer en ambulance), communicatie, patrimoniumbeleid, personeel, interlokale samenwerking

Dirk Konings

eerste schepen

financiën, ruimtelijke ordening, plattelandsbeleid en landbouw, rioleringsbeleid, onderwijs (excl. DKO)

Helmut Jaspers

tweede schepen

duurzaamheid, leefmilieu en groenbeleid, (incl. begraafplaatsen), jeugd, woonbeleid

Jokke Hennekam

derde schepen

cultuur (incl. DKO) en sociaal beleid (senioren, gezondheid, gelijke kansen)

Brigitte Quick

vierde schepen

openbare infrastructuur, verkeersveiligheid en mobiliteit, sport en burgerzaken

Frans Schrauwen

vijfde schepen

Lokale economie, centrum-, parking- en winkelbeleid, toerisme, internationale samenwerking

Imelda Schrauwen

voorzitter ocmw en zesde schepen

afstemming gemeente-ocmw, kinderopvang en personen met beperking

Enkele reacties:

Gaston Van Tichelt, burgemeester: “Met heel veel goesting zijn we opnieuw aan de slag gegaan om opnieuw zes jaar positief te besturen. We hebben een heel sterk schepencollege, met een frisse ingesteldheid, veel inlevingsvermogen en deskundigheid op allerlei vlak. Er liggen heel boeiende uitdagingen op de plank, die we met veel energie zullen aanpakken”.

Helmut Jaspers, schepen: “We zullen net als de voorbije zes jaar, ook de komende jaren goed en sterk besturen. Met oog en oor voor àlle Essenaren.  Uit de verkiezingsprogramma’s wordt een sterk en haalbaar plan gesmeed. Ik ben er zeker van dat we met deze ploeg van Essen een nog aangenamere, warmere en mooiere gemeente zullen maken”.

Voor meer informatie:

Gaston Van Tichelt, burgemeester