Op 14 oktober sprak de Essense kiezer zich positief uit over het beleid dat in de periode 2007-2013 was gevoerd. De uittredende coalitie van CD&V en sp.a won één zetel, de oppositie verloor er één.

Daarmee werd aangetoond dat de kiezer tevreden is over zowel de inhoud en realisaties, als over de manier van besturen.

De verkiezingsprogramma’s van verschillende politieke partijen gaven aan dat er inhoudelijk in Essen geen grote breuklijnen bestaan. De verschillende partijen brengen grosso modo dezelfde werkpunten naar voren.

Tevredenheid over het gevoerde beleid en de manier waarop, en een gezamenlijk voorstel van aanpak voor de komende jaren, brachten sp.a en CD&V ertoe om ook in de periode 2013-2018 samen te besturen.

De komende jaren zullen boeiende jaren zijn, met tal van uitdagingen. Vanuit een grondige analyse van de verkiezingsprogramma’s van álle partijen, vanuit de memoranda van de gemeentelijke en ocmw-managementteams, en vanuit aanbevelingen van belangengroeperingen, hebben CD&V en sp.a dit Bestuursakkoord uitgewerkt.

Dit Bestuursakkoord geeft aan welke de gemeenschappelijke lijn is die sp.a en CD&V willen hanteren bij het te voeren beleid. De zorg voor het openbaar domein, infrastructuur en verkeersveiligheid, samen met het behoud van het open, groene en landelijke karakter van onze gemeente, en de gemeente als behoeder van de openbare veiligheid, zullen de speerpunten zijn voor de volgende jaren. Deze kerntaken zullen ook vooruit geschoven worden in de keuzes die ongetwijfeld moeten gemaakt worden.

Dit akkoord zal dan ook dienstig zijn om, in het kader van de Beheers- en Beleidscyclus (BBC), in de strategische nota beleidsdoelstellingen te bepalen en inhoudelijke en financieel uit te werken.