Karel Van den Bergh heeft voor Essen veel goeds gedaan. Meer dan twee decennia, maar liefst 24 jaar, stond hij als schepen mee het roer van het gemeentebestuur, en zo mee aan de wieg van talloze initiatieven die vorm gaven aan onze gemeente. Steeds met het algemeen belang voor ogen. Kenmerkend voor Karel waren daarbij zijn rationale ingesteldheid, zijn no nonsense politiek:

vanuit zijn rationaliteit zei hij wel eens schertsend dat 1 op 3 beslissingen achteraf in feite slechte beslissingen blijken te zijn. Nu, beste Karel, 2 op 3 beslissingen zouden dus goede zijn. Je mag dus gerust in de spiegel durven kijken.

Karel was bij uitstek een politicus die handelt, en met gezond verstand. Hij streed tegen de bureaucratie, had soms lak aan te lange en onzinnige procedures. Hij ging voor daadkracht en snelheid.

Karel heeft als schepen diverse portefeuilles beheerd: jeugd, milieu, openbare weken en sport. En na zijn carrière als schepen heeft hij in feite het toerisme in Essen voluit op de kaart gezet. Hij was op diverse domeinen een pionier:

Waarschijnlijk vanuit zijn ervaringen bij Bell Telephone bracht hij de informatica, toen dat woord nog nauwelijks bestond en vele mensen nog niet wisten wat het in feite betekende,  in het gemeentehuis. Waar dat vandaag de dag evident is, en we werken met talloze ICT systemen en het internet, was hij diegene die de typmachine verving door de PC. Dat was niet onlogisch, want iedereen wist dat Karel niets moest hebben van papier.

Karel was tevens pionier als milieuschepen. Karel had de algemene zorg voor het landschap en het groen, nog voor de tijd dat milieu als apart thema bestond. Waar dit beleidsdomein vandaag toch heel omvangrijk is, en in feite verbonden is met de gezondheid van de mensen, besefte hij reeds veel vroeger het grote belang ervan. Hij was diegene die dit thema op de agenda zette en in evenwicht met alle belangen een beleid uitstippelde en uitwerkte.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden die de inzet van Karel Van den Bergh illustreren. Ongetwijfeld zijn er nog vele andere voorbeelden te vinden. Ten gronde was Karel een man die het citaat van John F Kennedy toepaste: “Vraag niet wat uw land voor u kan doen, maar vraag wat u voor uw land kan doen”.  Karel paste die toe in Essen. Na zijn pensionering ging hij niet in de zetel zitten, maar bleef voluit actief, tot nog niet zo lang geleden, en bleef werken aan het algemeen belang van onze gemeente. Hij is zo een van de mensen die het verdienen om veel terug te krijgen.

Ik ben er zeker van dat hij veel vriendschap terug heeft gekregen van vele van zijn medewerkers en collega’s, in het gemeentehuis, in de VVV en elders. Maar bovenal heeft hij veel liefde teruggekregen van zijn familie, want zoals het zo vaak is, zonder een warme echtgenote echtgenote en warme familie, had hij nooit zo’n staat van verdienste kunnen opbouwen.

Karel, dank voor alles, en het ga je goed!