CD&V-voorzitter Wouter Beke was dinsdagavond te gast van de lokale afdeling Kalmthout. In zaal 't Centrum in Heide maakte hij een ontspannen indruk, niet meteen getekend door meer dan 500 dagen van regeringsonderhandelingen, waaronder een gesprek van vier uur onder vier ogen met Elio Di Rupo dinsdagmorgen. "Zopas vernam ik per sms het aftreden van Di Ru..euh Berlusconi. Ach ja, het zijn allemaal Italianen", kon er zelfs een grapje af.

Beke inspireerde zich op zijn gelegenheidstoespraak op een uitspraak van Leo Tindemans: "je weet niet waar je naartoe gaat als je niet weet waar je vandaan komt." "De toekomst is onzeker", zei Beke. "Zelfs de prognoses over onze nationale economische groei van 2011 schommelen van maand tot maand enorm, tussen 3,4 en 0,8 procent. Maak dan maar een begroting. Maar kiezen voor populisme, voor een ongecontroleerde vrije markt of voor een almachtige staat heeft in het verleden al tot rampen geleid. Wij moeten ons laten leiden door onze waarden uit het verleden, en als er bespaard moet worden, moet dat ook volgens die waardekaders gebeuren."

Beke spoorde de aanwezige partijmandatarissen en leden aan om zich niet te laten verlammen door angst en onzekerheid, maar op lokaal vlak werk te maken van de vier grondprincipes van
CD&V die nationaal zijn vastgelegd: "mensen versterken, de zekerheid van zorg geven, mensen verbinden, en vooruitzien." Na de speech van hun voorzitter kwamen de lokale parlementsleden aan de beurt. Iedereen kon onder vier ogen bekommernissen aankaarten bij Jef Van den Bergh ( mobiliteit), Katrien Schryvers (welzijn), Tinne Rombouts (landbouw en milieu), Dirk De Kort (wonen en bouwen), Ludwig Caluwé (grensproblemen, ruimtelijke ordening en energie) en Nahima Lanjri (pensioenen) en nadien werd nagekaart.

Bron: Boris Rousseeuw – Gazet van Antwerpen