Tijdens de gemeenteraad van januari, voegden enkele raadsleden van N-VA/PLE een opmerkelijk punt toe aan de vergadering: namelijk de aankoop van een Riksjafiets of rolstoelfiets. Een voorstel dat door CD&V Essen reeds tijdens de vorige legislatuur werd aangebracht én bovendien in ons verkiezingsprogramma staat!

Voor wie het niet kent:De Riksja fiets is geïnspireerd op de Indische Riksja, waarbij je vooraan 2 passagiersplaatsen hebt. De fiets is uitgerust met een elektrische trapondersteuning.

Bij de rolstoelfiets duwt de elektrische fiets een rolstoel voort die op een veilige manier verankerd is aan de fiets.

Doel : iedereen te laten genieten van een fietstochtje. Het haalt rusthuis bewoners en minder mobiele mensen uit hun isolement, het geeft hen de kans om opnieuw te participeren aan het leven.

Brigitte Van Aert en Brigitte Quick dienden vorig jaar reeds een subsidiedossier binnen bij Matexi voor de aankoop van zo’n fiets. Dit dossier werd jammer genoeg niet weerhouden. Er waren ook reeds gesprekken met het LDC en de zorgcentra’s . Na een grondige bevraging van alle doelgroepen zullen er nog duidelijke en praktische afspraken gemaakt moeten worden om tot een juiste invulling te komen.

Het is fijn om te horen dat deze aankoop een warm hart wordt toegedragen door de verschillende politieke partijen. We gaan ervoor zorgen dat zo’n fiets er komt!

• Gelijke kansen
  • Personen met een handicap