Nieuwjaarsreceptie

vrijdag, 20 januari, 2017
Nieuwjaarsreceptie

Op vrijdag 20 januari hielden we onze jaarlijkse nieuwjaarsreceptie.

Iedereen was van harte welkom in zaal Arabieren te Essen Horendonk vanaf 20.00 uur.

Tal van gastsprekers waren aanwezig.

Gaston en Ludwig als plaatselijke vertegenwoordigers van onze partij.

Dirk De Kort en Orry van de Wauwer als gastsprekers.

Toespraak van burgemeester Gaston Van Tichelt:

CD&V Nieuwjaarsreceptie

20 januari 2017

Beste CD&V’ers,

Beste sympathisanten van CD&V,

Beste vrienden,

Onze partij staat voor samenhorigheid; het is dus een goede gewoonte dat we dat ook in de praktijk toepassen middels een goede, gezellige nieuwjaarsreceptie.  Graag heet ik u hier van harte welkom, mede namens onze voorzitter, Gert, onze gedeputeerde Ludwig, onze mandatarissen en onze bestuursleden. Deze receptie geeft ons de gelegenheid om wat bij te babbelen, gezellig te buurten en vooral om elkaar het beste te wensen voor 2017.

Laat ons daar zeker mee beginnen: Voor iedereen een aller-allerbest 2017! Een gelukkig 2017. Iedereen vult zijn of haar definitie van geluk anders in, maar dikwijls is dat toch gekoppeld aan de gezondheid. Vandaar dat we dat willen wensen voor iedereen: een gezond 2017!

Ik wens jullie niet alleen een gelukkig en gezond 2017, maar ook een jaar waarin je mag genieten van je geluk: “geluk is pas zichtbaar als het voorbij is”. Met andere woorden: carpe diem, pluk de dag, of nog –en niet dat we toepasselijk gaan maken op deze receptie-: “geluk is dronken kunnen worden van een glas water”.

En geniet niet enkel van je geluk, maar deel het ook: “geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt”.

Beste vrienden,

We leven in een wereld van verandering, dat was heel duidelijk het voorbije jaar, in 2016. Het voorbije jaar was een jaar waarin er veel bewoog, en dat niet altijd in positieve zin. Internationaal voelt 2016 eerder negatief aan.

22 maart 2016 is zo’n datum waarbij vele mensen weten wat ze aan het doen waren zo in de voormiddag: toen de nieuwsberichten over de aanslagen binnenkwamen. Iets verder maar toch vlakbij, kozen de Britten ervoor om de EU te verlaten, nog iets verder maar heus niet zo ver weg, heersen er absolute onmenselijke toestanden in Aleppo in Syrië, nog iets verder maar toch enorm belangrijk, werd Donald Trump tot president van de VS verkozen, en nog wat verder maar om bang van te worden, werd op de Filippijnen een president verkozen die het leven van een mens even weinig waard vindt als van een vlieg.

Alleen op het vlak van het klimaat was het een warm jaar, maar dat is ook geen goed punt. 2016 was eerder een koud jaar.

Zijn wij als CD&V bezorgd over deze evolutie? Ja!

Is CD&V bang van deze evolutie? Nee!

CD&V is niet bang van verandering. Waarom niet? Omdat wij een kompas hebben, die ons richting geeft, die ons visie geeft. Zeker in een wereld die in verandering is, is het goed dat er politieke partijen zijn die richting geven, die duidelijk aan de mensen laten zien welke koers er gevaren kan worden:

·

een koers gericht op mensen;

·

en met de idee dat mensen zich maar kunnen ontplooien in relatie met andere mensen;

·

En elk van die andere mensen is uniek, en dus heel erg waardevol.

CD&V is geen populistische partij, geen partij van meepraters, geen partij die het buikgevoel van de wereld achterna holt.

·

voor ons zijn bruine mensen geen “vijanden”, maar wel gewoon mensen; een bruine ziet er vanbinnen juist hetzelfde uit als een blanke;

·

voor ons valt personeel in een bedrijf niet onder ”kosten”, maar wel onder “sociaal kapitaal”;

·

voor ons zijn ondernemers geen “zakkenvullers”, maar wel mensen die initiatief nemen en de samenleving vooruit duwen;

·

voor ons staat landbouw en milieu niet tegen elkaar, maar voor elkaar;

·

wij zijn niet voor links of rechts, wij zijn voor het midden, en soms –als het moet- het moedige -midden!

·

wij zijn niet voor méér staat, ook niet voor méér individualisme, maar wel vóór meer samenleving!

Dat is ons kompas!

Beste vrienden,

Wij zijn niet bang, want we zien ook dat er dichtbij ons hele warme plekken zijn. Neem nu… Essen!

We zijn er fier op dat onze gemeente, temidden van de kouder worden wereld, een warme gemeenschap vormt. Daaraan werken we elke dag, samen met de Essenaren, dankzij de dynamiek van mensen, van bedrijven, scholen, verenigingen.

En daarmee kenden we ook in 2016 Essen een warm jaar.

Vorige zondag ontvingen wij in het gemeentehuis vele mensen die in de loop van 2016 in Essen zijn komen wonen. Ik stond wat te babbelen met mensen die van Hoboken kwamen, en het trof me hoe groot zij het verschil ervaarden tussen de koude stad en het warme Essen:

·

Hoe zij vol lof waren over de automobilisten hier, die nog voorrang geven aan de fietsers;

·

over het feit dat zij niet bekeken worden als nummers, maar wel als volwaardige aandeelhouders van onze gemeente;

·

Hoe zij vol lof waren over het persoonlijke contact dat zij konden hebben met de schepenen en mezelf.

En eigenlijk, eigenlijk is dit gewoon het resultaat van de “toegepaste christendemocratie”, een Christendemocratische politiek die op lokaal niveau tot uitvoering wordt gebracht.

Ik kan nog andere voorbeelden opsommen van “toegepaste christendemocratie”:

·

De Molenheidevrienden werden voor hun 50ste cyclocross gewaardeerd met een mooi kunstwerk, de Veldrijder, op de hoek van de Kerkstraat en Spoorwegstraat;

·

met ESAK werd intensief samengewerkt om de Village Trail te organiseren, waarbij honderden mensen op een gezonde manier hebben kunnen genieten van een mooie looptoer;

·

voor diezelfde sporters hebben we de Heuvelhal volledig opgefrist, en

·

voor de volleyballers werd een beachvolleybalterrein voorzien;

·

Samen met Unizo hebben we in 2016 gewerkt aan een sterker handelskarakter van het centrum, door meer parkeerplaatsen beschikbaar te houden voor de klanten en door een mooie kerstversiering aan te brengen;

Voor onze senioren, wordt momenteel een nieuw Lokaal Dienstencentrum gebouwd;

·

Opdat onze kinderen ook morgen nog in een gezonde gemeente zouden wonen, werd er geïnvesteerd in milieuvriendelijke wagens die op CNG rijden en werden er vele tientallen zonnepanelen gelegd op gemeentelijke gebouwen.

·

voor de veiligheid van onze fietsende scholieren en senioren, werd er sterk ingezet op de verkeersveiligheid, van de Vaartstraat, over het Heuvelplein, naar de brede fietssuggestiestroken en het nieuwe verkeerslicht in de Stationsstraat.

Beste vrienden,

Toegepaste Christendemocratie houdt ook in dat de gemeente niet alles zelf doet. Integendeel. De job van de gemeente is om anderen te faciliteren, burgers, bedrijven en verenigingen de kans te geven om initiatief te nemen.  En dat gebeurt dan ook: Er gebeuren knappe investeringen op de Rijkmaker, en mooie bouwprojecten werden gerealiseerd in het centrum. Nu op dit moment opent het nieuwe café aan de Heuvelhal, dit jaar is ook De Linden opnieuw geopend, en in de Nieuwstraat heeft het CLB geïnvesteerd in een nieuwe locatie en opent de vzw Spectrum binnen enkele maanden haar nieuwe locatie als dagopvang voor mensen met een beperking.

Beste vrienden,

Het werk is niet af, in 2017 ligt er nog veel op de plank:

·

de oprichting van een turnhal;

de grote werken op Horendonk;

·

de opwaardering van de kerkhoven en de investeringen in het schitterende kloosterdomein van de Redemptoristen;

·

de restauratie en nieuwe bestemming voor het Rangeerstation en betere fietsenstallingen aan de spoorwegstations;

·

en vooral: wij moeten de top worden inzake verkeersveiligheid,

door betere verlichting te voorzien aan zebrapaden,

door te investeren in goed toegankelijke voetpaden,

meer zones voor 30km/u,

de verlenging van het fietspad langs de Huybergsebaan,

de fietspaden De Vondert en tussen het Schanker en Over d’Aa te verbeteren,

het fietspad Spillebeek aan te leggen.

Beste vrienden,

Dat vele werk is het resultaat van een goed geoliede ploeg. Ik wens daarbij ook uitdrukkelijk onze coalitiepartner te bedanken voor de constructieve samenwerking.

Politiek is een ploegsport. Ik wil dan ook graag onze schepenen en onze raadsleden bedanken voor hun grote inzet. Maar in de eerste plaats wil ik graag, ook namens onze schepenen en onze raadsleden, al diegenen bedanken die zich belangeloos inzetten voor onze partij. Van het nemen van foto’s tot het rondbrengen van brieven, van de administratie van de lidgelden tot en met de voorbereiding van deze receptie, bedankt voor het vele werk dat jullie verzetten!

En met deze ploeg, met dit enthousiasme, en met de uitvoering van ons vorig verkiezingsprogramma, ben ik er zeker van dat we in 2018 een goed rapport zullen halen. Zelf ben ik blij en fier, dat ik met deze ploeg, met deze partij, in 2018 bij de volgende verkiezingen lijsttrekker mag zijn.

***

In 2012 gingen we, met succes, naar de kiezer met de toepasselijke slogan “Fier op Essen”. Misschien moeten we in 2018 de lat toch wat hoger leggen: “Ongelooflijk Fier op Essen”:

·

we zijn er ongelooflijk fier op dat jaar na jaar mensen naar Essen verhuizen omdat het goed wonen en leven is in onze gemeente;

·

kunnen we niet ongelooflijk fier zijn dat vorig jaar maar liefst 21 jeugdbewegingen, van over heel België, ervoor gekozen hebben om naar Essen op kamp te komen;

·

hoe ongelooflijk fier waren wij dat Tom Meeusen op 10 december van op de laatste plaats toch nog naar het podium reed, terwijl 520.000 mensen live op TV aan het kijken waren;

·

en hoe ongelooflijk fier waren wij, ook in december, toen Brigitte Van Aert en Chris Van Hees er glansrijk in slaagden om van Essen de warmste gemeente van Vlaanderen te maken!

Beste vrienden,

Als je nu van één gemeente burgemeester zou willen zijn, dan is het toch van Essen…?

Ik dank u.

Alle foto's staan in beeld.